MANAGER UNDER PRESSURE
De la stres la autocunoaștere

Acesta este un program adresat acelor manageri și antreprenori interesați de psihologie și de autocunoaștere.
4 PREMISE
  1. Viața în organizații implică stres. Mult, divers, consumator.
  2. Cu cât ești mai sus pe scara ierarhică, cu atât stresul este mai mare.
  3. Sub influența prelungită a stresului, efectele negative devin frecvente, copleșitoare, iradiante.
  4. Abordat într-o manieră specifică, sub îndrumarea unui psiholog cu experiență, stresul poate fi diminuat și folosit pentru a obține autocunoaștere, calm, claritate.

Programul prezentat aici oferă o astfel de abordare.

___________________

Dacă ești un manager sau un antreprenor interesat de psihologie, atunci chiar provocările aferente job-ului tău pot pava o cale către autocunoaștere, calm, claritate.

____________________

Stresul în organizații: De la probleme la oportunități

Să recunoaștem: realitățile organizaționale și ale mediului de business, în general, generează un stres emoțional și relațional semnificativ.

Manager UP (Under Pressure)

Situațiile descrise mai jos sunt doar câteva exemple.

📌 Ai avansat pe calea ierarhică, dar stress-ul a crescut, iar relațiile cu ceilalți s-au schimbat: unii oameni din echipă sunt reticenți și defensivi, alții îți contestă abilitățile de lider. Iar cei de acasă se plâng că îi neglijezi.✔️
📌 Conversațiile conflictuale cu colegii/clienții îți provoacă stări intense și ai nevoie de mult timp pentru a te calma și a te putea concentra ulterior pe ce ai de făcut la job.✔️
📌 Relația cu șefii generează revoltă, resentimente, resemnare sau apatie. Și în fiecare zi îți vine să îți dai demisia.✔️
📌 Subalternii îți sugerează subtil că mai degrabă îi stressezi și îi încurci decât îi ajuți. Și nu înțelegi de ce și cum se întâmplă asta.✔️
📌 Tocmai ai fost promovat(ă) și anxietățile legate de a performa în noua poziție îți provoacă nopți albe.✔️
📌 Managementul s-a schimbat și îți este greu să te regăsești în viziunea și în politicile noii conduceri.✔️
📌 Ai schimbat recent locul de muncă și întâmpini dificultăți de integrare în noua organizație.✔️
📌 Munca de acasă are avantajele ei, dar în același timp îți generează sentimente de singurătate, izolare, excludere.✔️
📌 Problemele de la serviciu îți afectează viața personală sau viceversa, problemele din viața personală te distrag, îți afectează capacitatea de a te concentra pe proiectele importante de la job.✔️
📌 Indiferent ce și cât de mult ai face, parcă niciodată nu este de ajuns. Sau suficient de bine făcut.✔️
📌 Ești o persoană de succes în ochii celorlalți, dar în sinea ta te simți nemulțumit(ă) de ceea ce ai realizat până acum.✔️

Problema:
Dacă te regăsești într-una din situațiile descrise mai sus, atunci… you are up and under pressure.

Oportunitatea:
Vestea bună este că oricare din situațiile de mai sus poate deveni un punct de pornire, o temă de reflecție în procesul autocunoașterii și al evoluției personale.

Cu cât ești mai sus pe scara ierarhică, cu atât stresul este mai mare.

Când oamenii se gândesc la manageri sau la antreprenori, de obicei le vin în minte avantajele. Privilegiile. Reușitele spectaculoase.

Ca psiholog, în cabinetul meu, în “camera secretelor”, îmi aud clienții manageri și antreprenori vorbind – uneori – despre avantaje, privilegii și reușite.
Dar îi ascult foarte des vorbind despre neliniștile, frustrările, conflictele care însoțesc aceste reușite.
Despre toate acele experiențe emoționale consumatoare „din culise” care însoțesc și fac posibile performanțele de pe scenă.
Într-un fel, despre prețul plătit pentru a fi sus, pentru a avea succes, pentru a face lucrurile să meargă.

Dacă ești manager, team-leader, antreprenor, o persoană într-o poziție de responsabilitate, atunci știi prea bine:

UP = UNDER PRESSURE

Pe termen mediu și lung, presiunea amenință să producă:
  • explozii (îți verși nervii asupra celorlalți);
  • implozii (dezvolți afecțiuni psihosomatice);
  • anxietate;
  • deprimare;
  • irascibilitate;
  • dificultăți de concentrare;
  • decizii pripite și neinspirate;
  • exacerbarea conflictelor;
  • un stress emoțional și relațional continuu;
  • un calvar – atât pentru tine, cât și pentru cei din jurul tău.
și acum SOLUȚIA propusă

Pentru toți cei care vor să evite riscurile expuse mai sus și să transforme momentele de criză în oportunități de evoluție personală, soluția implică:

  1. să lucrezi, să faci echipă cu un psiholog experimentat.

În această colaborare, îți poți imagina psihologul ca pe cineva cu care faci echipă: un partener întru reflecție, un sprijin, un ghid, o resursă.

Cineva care știe să asculte, să ofere suport, să te însoțească în tumultul emoțiilor, să te ajute să îți pui ordine în gânduri.

În perioade de tumult emoțional și de provocări presante, contează să ai pe cineva alături care să te ajute să îți recapeți calmul și claritatea.

2. să adopți o strategie specifică, propusă și ghidată de psiholog, care să meargă direct la rădăcinile stresului.

O observație simplă, la îndemâna oricui: stresul este asociat cu emoții intense. Un om stresat este neliniștit, anxios, panicat sau deprimat.

Un alt fapt de necontestat: fiecare task, fiecare proiect, fiecare interacțiune cu alți membri ai organizației are un efect emoțional asupra noastră. Dacă acest efect este unul pozitiv, atunci este minunat. Dar se știe că nu întotdeauna se întâmplă așa, motiv pentru care climatul emoțional în multe organizații este destul de toxic.

Prin urmare, a merge la rădăcinile stresului înseamnă să lucrezi cu emoțiile tale și cu percepțiile personale asupra situațiilor stresante.

Strategia psihologică de abordare a stresului în acest program este aceea de a avea grijă ca emoțiile negative să nu se acumuleze (de aceea frecvența ședințelor este importantă), de a le adresa cât mai repede posibil, atfel încât să fie înțelese, iar energia lor să fie canalizată constructiv.

În acest program, poți adresa cu încredere și în condiții de strictă confidențialitate exact acele experiențe care
îți provoacă reacții emoționale puternice,
îți perturbă starea de echilibru, de calm,
îți afectează stima de sine.

La extrem, acel gen de experiențe care
îți generează neliniști,
îți cresc tensiunea arterială,
îți alungă somnul
și uneori te împing să iei un xanax.

Ești invitat(ă) să vorbești deschis și sincer despre presiunea pe care o simți pe umerii tăi, despre dilemele tale, despre conflictele cu alți membri ai organizației (care sunt de departe elementele cele mai stresante și mai consumatoare de energie).

De ce ar face cineva așa ceva?
Și oare merită?

Experiența mea de 18 ani ca psiholog și psihoterapeut, care include peste 17,000 ore (ședințe individuale) efectuate cu oameni dornici să se cunoască și să evolueze personal, spune că da.

A lucra asupra emoțiilor tale, a pune sub lupă exact acele lucruri care te afectează personal reprezintă cea mai bună metodă de autocunoaștere.

Prin autocunoaștere, prin înțelegere, confuzia dispare, lăsând loc clarității. Claritatea duce la liniștire, la calm.

În aceste condiții de claritate și de calm, vei putea să

  • îți regăsești motivația,
  • te focalizezi eficient asupra a ceea ce ai de facut,
  • comunici clar și non-agresiv,
  • înțelegi punctul de vedere al celorlalți,
  • analizezi opțiunile și consecințele acțiunilor tale, 
  • îți stabilești obiective clare,
  • iei deciziile potrivite,
  • reușești să transformi conflictul în cooperare.

_________________

Urmând acest program, te poți aștepta la 3 tipuri principale de beneficii:

📌 1) Vei traversa mai ușor momentele dificile în carieră, cu mult mai puțin consum emoțional și mult mai puține costuri în plan personal, alături de un psiholog experimentat.
Cel puțin acum știi că, în aceste momente dificile, nu mai ești singur(ă).

📌 2) Vei evolua personal.
Vei descoperi multe lucruri despre tine și despre ceilalți.

Îți vei antrena abilități esențiale pentru viață:
capacitatea de autoobservare și autoreflecție (vei putea numi ce anume te deranjează și vei putea înțelege de ce te deranjează),
capacitatea de a conține/tolera propriile emoții și emoțiile celorlalți, fără a apela la subterfugii și mecanisme de evitare (mâncat compulsiv, workaholism etc),
abilitatea de asculta atent și empatic.

📌 3) Lucrând pe termen lung, este posibil să internalizezi atitudinile și modul de gândire al psihologului și să devii tu însuți/însăți un „reductor al anxietății” în propria organizație, o persoană capabilă să inducă stări de calm și de claritate celor din jurul său.

__________________

Care este modul de lucru în acest program? Vezi detaliile ⬇️

📌 Programul presupune întâlniri săptămânale individuale, fiecare cu durata de 50 minute.

Abordate în mod adecvat, aceste ședințe pot deveni una din cele mai bune investiții în tine însuți/însăți. Iată câteva recomandări în acest sens:

  • Este important să creezi acestor ședințe un loc special… în mintea ta și în programul tău săptămânal.
  • Odată ce stabilim o zi și o oră anume pentru ședințele noastre, este de dorit ca acestea să se păstreze în timp. Ora respectivă este ora alocată ție, este ora ta. Constanța și continuitatea sunt importante.
  • În cazul în care evenimente importante te vor împiedica să faci ședința în ziua și la ora agreate, se recomandă reprogramarea ședinței în timpul aceleiași săptămâni. În felul acesta, continuitatea procesului nu va fi afectată.
  • Având în vedere caracterul specific al procesului, frecvența minimă a întâlnirilor este de 1 ședință pe săptămână.

📌 În contextul actual al pandemiei, ședințele se pot face:

  • prin telefon (doar voce);
  • online (zoom, skype, whatsapp).

📌 CÂT DUREAZĂ INTREGUL PROGRAM?

Nicio schimbare semnificativă nu se întâmplă peste noapte!
De aceea, programul este gândit astfel încât să permită un proces pe termen lung: 6 luni, 1 an, poate mai mult.

Ce se întâmplă dacă începi acest program și pe parcurs simți că nu este pentru tine?
Poți ieși din program oricând dorești tu.
Chiar și după prima ședință.

📌 Dacă vrei să te implici în acest program,

Trimite-mi un e-mail la adresa virgil.ricu@gmail.com (cu subiectul Manager UP).

Virgil Rîcu

psiholog◽️psihoterapeut◽️formator și supervizor psihoterapie psihanalitică